Únor 2024 – V únoru končí projekt partnerství Elektromobilita
S koncem února 2024 uzavíráme kapitolu naší úspěšné spolupráce v rámci programu Erasmus, zejména s naším partnerskou školou v Rize v Lotyšsku. Cíle naší spolupráce byly úspěšně naplněny. Pracovní skupina WP1, složená ze zástupců vedení škol a projektových koordinátorů, úspěšně koordinovala celý projekt. Jejich práce zahrnovala zajištění legislativní stránky vzdělávacích výstupů a porovnání standardů vzdělávacích systémů. Aktivně se zapojili do medializace výstupů projektu a navázali spolupráci se zaměstnavateli v regionech v rámci kulatých stolů. Dále sledovali vývoj v oblastech techniky a zaměstnanosti.
Pracovní skupina WP2 – Vyučující odborných předmětů a cizích jazyků – se zaměřila na tvorbu elektronických výukových materiálů pro obor Elektromobilita a vytvoření Slovníku technické angličtiny pro obor Elektromobilita. Studentští týmy byly aktivně zapojeny do Etwinningových aktivit a spolupráce na vytváření elektrokoloběžky a stavby malých elektrovozítek, které byly představeny na řadě akcí. Dostali jsme dokonce i do televize. Skupina WP3 – Vyučující IT se zaměřila na vytvoření online prostředí pro výukové materiály a poskytnutí technické podpory ostatním pracovním skupinám. Jejím výstupem bylo online prostředí pro umístění elektronických učebních materiálů a příprava pro hackspace ve škole, který se úspěšně otevřel veřejnosti opět za přítomnosti médií.
Již nyní patří poděkování všem za aktivní účast a přínos k úspěchu tohoto projektu. Těšíme se na další spolupráci a nové výzvy. Více o výstupech se dozvíte na našich školních stránkách, kde najdete rovněž další informace o projektech Erasmus, do kterých je naše škola zapojena.
February 2024 – The Electromobility Partnership project ends in February
With the end of February 2024, we are closing a chapter of our successful Erasmus cooperation, in particular with our partner school in Riga, Latvia. The objectives of our cooperation have been successfully fulfilled. The WP1 working group, consisting of representatives of school management and project coordinators, successfully coordinated the whole project. Their work included ensuring the legislative aspect of the learning outcomes and comparing the standards of the education systems. They were actively involved in the media coverage of the project outputs and established cooperation with employers in the regions through roundtables. They also monitored developments in the areas of technology and employment.
WP2 – Teachers of vocational subjects and foreign languages – focused on the development of electronic teaching materials for the field of Electromobility and the creation of a Technical English Dictionary for the field of Electromobility. Student teams were actively involved in Etwinning activities and collaborating on the creation of an electric scooter and the construction of small electric vehicles, which were presented at a number of events. We even got on TV. The WP3 – IT Teachers group has focused on creating an online environment for teaching materials and providing technical support to other working groups. Its output was an online environment to host e-learning materials and preparation for a hackspace in the school, which was successfully opened to the public again in the presence of the media.
Thanks are already due to everyone for their active participation and contribution to the success of this project. We look forward to further cooperation and new challenges. You can find out more about the outcomes on our school website, where you can also find more information about the Erasmus projects our school is involved in.
During the project, students from the Secondary School of Mechanical and Electrical Engineering and Riga State Technical School participated in numerous transnational online conferences. They gained valuable experience presenting their ideas for future green vehicles and other projects to an international audience in English and also exchanged knowledge and skills related to the topics related to electric cars. The discussions also covered the advantages of electric cars. They could also showcase the created electric scooter and electric bicycle charger, explaining the basic principles of construction to an international audience. Such participation in the transnational project was a gainful experience for the students.
18.1.2024 Hackspace na Státní technické škole v Rize se otevřelo veřejnosti
Hackspace slouží jako coworkingový prostor pro studenty, jejich rodiče, dospělé studenty z Centra vzdělávání dospělých, učitele a další členy společnosti na Státní technické škole v Rize. Hackspace “Coworking Space” se nachází v Technologickém a inovačním centru (ulice Darzciema 70). Hackspace “Coworking Space” je vybaven potřebnou infrastrukturou pro podporu coworkingových aktivit, včetně stolů, židlí, 30 notebooků, vysokorychlostního internetu a 2 nabíjecích skříní. V budoucnu bude doplněna o kopírku, tiskárnu a 3D tiskárnu. Hackspace “Coworking Space” je pro veřejnost otevřen tři dny v týdnu (úterý, středa a čtvrtek) od 15:00 do 18:00. Pro veřejnost je zdarma. V průměru jej navštěvují 2-3 osoby týdně. Během otevírací doby Hackspace “Coworking Space” je k dispozici jedna odpovědná osoba, která dohlíží na používání technického vybavení a také pomáhá v případě potřeby.
Hackspace “Coworking Space” podporuje smysl pro komunitu mezi jednotlivci pracujícími ve stejném prostoru. To může vést k možnostem navazování kontaktů, spolupráce a sdílení znalostí mezi mladými a dospělými, mezi studenty a učiteli a mezi profesionály a studenty. Lze jej také využít pro workshopy a networkingová setkání, která usnadní interakci mezi studenty z různých kateder, například z katedry energetiky a obchodu. Studenti tak mohou vyvinout některé nové produkty založené na mezioborových kompetencích. Hackspace “Coworking Space” má prostory pro spolupráci, které podporují týmovou práci a projektovou spolupráci mezi členy.
18.1.2024 Hackspace at Riga State Technical School
Hackspace is used as a coworking space for students, their parents, adult students from the Adult Education Center, teachers, and other members of the society at Riga State Technical School. The Hackspace “Coworking Space” is located at the Technology and Innovation Center (70 Darzciema Street). Hackspace “Coworking Space” is equipped with the necessary infrastructure to support coworking activities, including desks, chairs, 30 laptops, high-speed internet, and 2 charging cabinets. In the future, it will be supplemented with a copy machine, printer, and 3D printer. Hackspace “Coworking Space” is open to the public three days a week (Tuesday, Wednesday, and Thursday) from 3:00 p.m. to 6:00 p.m. It is free of charge for the public. In average 2-3 persons per week attend it. During the open hours of Hackspace “Coworking Space” there is one responsible person who monitors the use of technical equipment and also helps in case of need.
Hackspace “Coworking Space” fosters a sense of community among individuals working in the same space. This can lead to networking opportunities, collaboration, and knowledge sharing between youngsters and adults, between students and teachers, and between professionals and learners. It also can be used for workshops and networking sessions to facilitate interactions among students from different departments, for example, the energy and commerce department. Thus, students can develop some new products based on interdisciplinary competencies. Hackspace “Coworking Space” has collaborative spaces that encourage teamwork and project collaboration among members.
12.1.2024 Naši studenti představili svou elektrokoloběžku na online konferenci
Dne 12. ledna 2024 naši talentovaní studenti prezentovali své kreativní výstupy práce na stavbě elektromobilní koloběžky. Tato iniciativa byla součástí širšího projektu Elektromobility, a naši studenti pod vedením kolegů Strnada a Šimka předvedli svou schopnost inovace a týmové spolupráce.
Soutěžní charakter konstrukce e-koloběžky přinesl do projektu nový rozměr. Počínaje dvěma soutěžícími týmy, které soupeřily o nejlepší návrh konstrukce, došlo po první fázi k ocenění a sloučení obou týmů. Společným úsilím pak studenti realizovali stavbu koloběžky, čímž vytvořili nejen inovativní technický produkt, ale také posílili týmový duch.
Jedinečnost projektu spočívá nejen ve výsledných e-koloběžkách, ale i v mezinárodní spolupráci s lotyšskými studenty. Lotyši představili svůj unikátní přístup, kdy jejich koloběžka generuje energii opačným způsobem, přičemž vybudovali kolo, které tvoří energii.
Mezinárodní online konference nejenže umožnila prezentaci výsledků, ale také poskytla prostor pro inspirativní výměnu myšlenek a nápadů mezi oběma skupinami studentů. Celý projekt ukazuje, jak může kreativita a inovace formovat budoucnost elektromobility.
Gratulujeme našim studentům k úspěchu a těšíme se na další podobné inspirativní projekty.
12.1.2024 Our students presented their electric scooter at an online conference
On 12 January 2024, our talented students presented their creative outputs of work on building an electric scooter. This initiative was part of the wider Electromobility project, and our students, led by colleagues Strnad and Simek, demonstrated their ability to innovate and work as a team.
The competitive nature of the e-scooter design brought a new dimension to the project. Starting with two competing teams vying for the best design proposal, the two teams were awarded and merged after the first phase. Working together, the students then implemented the construction of the scooter, not only creating an innovative technical product but also strengthening team spirit.
The uniqueness of the project lies not only in the resulting e-scooters, but also in the international cooperation with the Latvian students. The Latvians presented their unique approach, where their scooter generates energy in the opposite way, building a wheel that creates energy.
The international online conference not only allowed the presentation of the results, but also provided a space for an inspiring exchange of thoughts and ideas between the two groups of students. The whole project shows how creativity and innovation can shape the future of electromobility.
We congratulate our students on their success and look forward to more inspiring projects like this.
7.11.2023 Elektrická vozidla a hybridní technologie
V rámci projektu strategického partnerství Erasmus+ KA2 “Doprava budoucnosti, udržitelná doprava, elektromobilita, vzdělávání pro budoucnost”, č. 2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444 se 7. listopadu 2023 v Technologickém a inovačním centru Státní technické školy v Rize uskutečnil “Kulatý stůl” na téma elektromobilů a hybridních technologií. Přednášející Matīss Zemītis ze společnosti Moller Baltic Import, dovozce vozů Volkswagen v pobaltských zemích a vozů Audi v Lotyšsku a Litvě, hovořil o elektromobilech Volkswagen a Audi. Na programu byla tato hlavní témata: 1. Proč přejít z ICE? 2. RAW materiály – kde a jak se začíná? 3. Analýza životního cyklu – bod zlomu; 4. Kde potom skončí baterie? Dále informoval posluchače o snížení emisí CO2 v průběhu výroby a provozu elektromobilů apod. důležitých aspektech.
Člen představenstva Lotyšské asociace elektromobilů Mārtiņš Stirāns seznámil posluchače s vývojem elektromobilů v čase včetně počátků jejich vynálezu, vývoje nabíjecích zařízení pro elektromobily, PEV/infrastruktury – DC Off – Board nabíjení, možnosti výměny baterií, různé typy zástrček a zásuvek, moderní nabíjecí stanice. Přednášející Igor Lušov, který je zástupcem školicího střediska Toyota, hovořil o globální vizi společnosti “TOYOTA”, budoucnost mobility bude spojena s hybridními technologiemi a inovativními řešeními elektrifikace. Na udržitelné mobilitě se budou podílet různé elektrifikované technologie a paliva. Využití hybridních technologií jako způsobu snižování emisí CO2 a NOx. Vysvětlil hlavní rozdíly mezi vozidlem s ledovým pohonem & mild hybridem (ICE), hybridním elektromobilem (HEV), plug-in HEV (PHEV), bateriovým elektromobilem (BEV), elektromobilem s palivovými články (FCEV) a novou generací vysoce výkonných baterií (lepší výkon, menší a bezpečnější, rychlejší doba nabíjení). Informoval o systému hybridního pohonu TOYOTA Hybrid Synergy Drive System a jeho schopnosti zvolit pro každou situaci nejvhodnější provozní režim, od čistě elektrického pohonu (pro nejvyšší účinnost) až po pohon motor + motor + baterie (pro výkon).
Lektor RSTS Gints Spruncis hovořil o elektro vstupu užitkových vozidel do automobilového průmyslu a jeho největších výzvách. “Kulatého stolu” se zúčastnili studenti a učitelé automobilového oboru. Na závěr prezentací proběhla u “Kulatého stolu” diskuse o elektromobilech, hybridních technologiích a možnostech nabíjení (moderní nabíjecí stanice).
7.11.2023 Electric Vehicles and Hybrid Technologies
In the scope of the Erasmus+ KA2 Strategic partnership project “Transport of the future, sustainable transport, electromobility, education for the future “, No. 2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444 on 7-th November 2023 a “Rounded table” on electric cars and hybrid technologies was held at the Technology and Innovation Center of Riga State Technical School. The lecturer Matīss Zemītis from Moller Baltic Import, the importer of Volkswagen cars in the Baltic States and Audi cars in Latvia and Lithuania, talked about Volkswagen and Audi electric cars. There were the following main topics: 1. Why switch from ICE? 2. RAW materials – where and how does it start? 3. Life cycle analysis – breakeven point; 4. Where do batteries end up afterward? He also informed the audience about the reduced CO2 emissions throughout the production and operation of the electric cars etc. important aspects. Board member of the Latvian Electric Cars Association Mārtiņš Stirāns informed the audience about the development of electric cars over time including the beginnings of their invention, EV charging equipment evolution, PEV/Infrastructure – DC Off – Board charging, battery swapping possibilities, different plug and socket types, modern charging stations. The lecturer Igor Lušov who is a representative of the Toyota training center talked about global vision of the company “TOYOTA”, the future of mobility will be connected to hybrid technologies and innovative electrification solutions. Different electrified technologies and fuels will participate in sustainable mobility. The use of hybrid technologies as a way of CO2 and NOx reduction. He explained the main differences between Ice vehicle & Mild hybrid (ICE), Hybrid electric vehicle (HEV), Plug-in HEV (PHEV), Battery electric vehicle (BEV), fuel cell electric vehicle (FCEV) and new generation of high-performance batteries (better performance, smaller and safer, faster charging times). He informed about the TOYOTA Hybrid Synergy Drive System and it’s ability to choose the most suitable operating mode for every situation, ranging from entirely electric power (for top efficiency) to engine+ motor + battery power (for performance). RSTS teacher Gints Spruncis talked about the electro-entry of commercial vehicles into the auto industry and its biggest challenges. The “Rounded table” was attended by students and teachers of the automotive department. At the end of the presentations, there were discussions at the “Round Table” about electric cars, hybrid technologies, and charging options (modern charging stations).
8. 6. 2023 Kulatý stůl k elektromobilitě
Dne 8. 6. 2023 se u nás v rámci programu Erasmus+ (název projektu: 2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444 Doprava budoucnosti, udržitelná doprava, elektromobilita, vzdělávání pro budoucnost) konala akce Kulatý stůl k elektromobilitě.
Dne 8. 6. 2023 se u nás v rámci programu Erasmus+ (název projektu: 2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444 Doprava budoucnosti, udržitelná doprava, elektromobilita, vzdělávání pro budoucnost) konala akce Kulatý stůl k elektromobilitě.
Celá akce začala úvodním slovem našeho pana ředitele (Mgr. Jaroslava Koreše, Ph.D.) a dvou našich vyučujících (Ing. Stanislava Strnada a Ing. Petra Šimka) v posluchárně školy. Žáci všech prvních ročníků (1.S, 1.EE, 1.EM a 1.ER) si tak mohli vyslechnout základní informace o oboru elektromobilita a alternativní pohony, jenž je propojením oboru strojírenství a elektrotechnika. Poté následovaly přednášky zástupců firem. Přednášejícími byli pánové Václav Vidl za Škoda Auto, a. s., Martin Klíma za E.ON Česká republika, s. r. o., Tomáš Chmelík za ČEZ, a. s., a František Pánek z firmy Robert Bosch, spol. s r. o., kteří mluvili o budoucnosti elektromobility.
Následně se žáci oboru elektromobilita a alternativní pohony (1.EM) a zástupci firem přesunuli do sborovny, kde žáci prezentovali výsledky svých dlouhodobých projektů. (Žáci byli rozděleni do čtyř skupin. Na konci března dostali všichni jednotné zadání – úkolem bylo vymyslet a vyrobit elektrické vozítko, přičemž museli splnit průměrnou zadanou rychlost na stanovené dráze, přesnost zastavení ve stanovené vzdálenosti, dodržet trajektorii a druh pohonu. Žáci projekt řešili samostatně s využitím poznatků získaných v odborně zaměřených předmětech. V průběhu práce měli možnost konzultovat případné problémy s vyučujícími. Vlastní realizaci řešili jednak sami ve volném čase, jednak v rámci dílen a hodin cvičení z odborných předmětů.) Žáci vedli celou prezentaci v angličtině a odpovídali na doplňující dotazy zástupců firem.
V odpoledních hodinách proběhlo ještě setkání zástupců firem a vedení školy, na kterém byly probrány možnosti dalšího uplatnění a stáží našich studentů ve firmách. Rovněž se prodiskutovala očekávání firem na obsahové zaměření studijního oboru elektromobilita a alternativní pohony.
Naši žáci se celého projektu zhostili na výbornou a i zástupci jednotlivých firem chválili jejich výtvory a prezentaci v anglickém jazyce. Znalosti a dovednosti našich žáků ocenila i regionální televize, která Kulatý stůl k elektromobilitě navštívila a z akce odvysílala reportáž.
Celá akce byla důkazem toho, že obor elektromobilita a alternativní pohony v sobě skrývá velký potenciál a je oborem budoucnosti.
7.6.2023 Setkání v Českých Budějovicích
Ve dnech 7. a 8. června 2023 se konalo mezinárodní setkání na “Střední průmyslové škole strojní a elektrotechnické” v České republicev rámci projektu strategického partnerství Erasmus+ KA2 “Doprava budoucnosti, udržitelná doprava, elektromobilita, vzdělávání pro budoucnost” č. 2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444. Ředitel školy Jaroslav Koreš spolu se zástupcem ředitele Václavem Chocholem a koordinátorem projektu Tomášem Rolinkem přivítali metodika vzdělávání oddělení Auto Rikardse Damrozi-Sprunciho a projektovou manažerku Lienu Ādamsone z Rižské státní technické školy (RSTS). Na setkání se hovořilo o postupu prací v rámci projektu, plánovaných aktivitách a očekávaných výsledcích, včetně úvah o případném vytvoření “Hachspace”. Zástupcům z RSTS byla umožněna prohlídka vzdělávací instituce “Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická”. Čeští studenti předvedli své odborné znalosti v oblasti elektromobilů prezentací hračkových rádiem řízených autíček, na kterých demonstrovali celý cyklus návrhu a konstrukce. V prezentaci Rikardase Damrozese-Spruncese byla představena hračková rádiem řízená auta studentů RSTS. Další prezentace představila výsledek spolupráce učitelů a studentů, kterým je funkční elektrické kolo s možností nabíjení. Závěrem setkání bylo konstatování, že tyto praktické projekty nabízejí zajímavou a poutavou metodu prohlubování znalostí českých studentů i studentů RSTS. V druhé části setkání diskutovali čeští pedagogové Šimek, Strnad, Reitingerová, Hána, Rolínek, Reitingerová, Šimek a dílny Lavička. Byla provedena analýza výstupů projektu, jako jsou e-learningové materiály a trojjazyčný (anglický, český a lotyšský) slovník odborných termínů z oboru automechanik a elektrotechnik. Byl diskutován projekt eTwinning v rámci širšího záběru “Doprava budoucnosti, udržitelná doprava, elektromobilita, vzdělávání pro budoucnost”. Ke konci setkání koordinátor projektu Tomáš Rolinek nastínil nadcházející aktivity a rozdělil úkoly projektovým partnerům a stanovil časový harmonogram realizace projektu.
7.6.2023 Meeting in Ceske Budejovice.
On June 7 and 8, 2023 was held an international meeting at the ‘Střední průmyslova škola strojní a elektrotechnická‘ in the Czech Republicin the scope of the Erasmus+ KA2 Strategic Partnership project “Transport of the Future, Sustainable Transport, Electromobility, Education for the Future” No. 2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444. The director of the school, Jaroslav Koreš, along with deputy director Vaclav Chochol and project coordinator Tomas Rolinek, welcomed the educational methodologist of Auto department, Rikards Damrozi-Sprunci, and project manager, Liena Ādamsone from Riga State Technical School (RSTS). The meeting covered discussions on the progress of works within the project, planned activities, and expected results, including considerations for the potential creation of “Hachspace”. Representatives from RSTS were given a tour of the educational institution ‘Střední průmyslova škola strojní a elektrotechnická.’ Czech students showcased their expertise in electric cars by presenting toy radio-controlled cars, demonstrating the full design and construction cycle. In a presentation by Rikardas Damrozes-Sprunces, RSTS students’ toy radio-controlled cars were featured. Another presentation showcased the collaborative result of teachers and students a functional electric bicycle with charging capabilities. The meeting concluded that these practical projects offered an interesting and engaging method to enhance knowledge for both Czech and RSTS students. The second part of the meeting involved discussions with Czech educators Šimek, Strnad, Reitingerová, Hána, Rolínek, Reitingerová, Šimek, and dílny Lavička. The analysis of project outcomes, such as e-learning materials and a trilingual (English, Czech, and Latvian) dictionary of professional terms in car mechanics and electrotechnics, was carried out. The eTwinning project, within the broader scope of “Transport of the Future, Sustainable Transport, Electromobility, Education for the Future” was discussed. Towards the meeting’s end, project coordinator Tomas Rolinek outlined upcoming activities and assigned tasks to project partners, establishing a timeline for project execution.
28. dubna 2023 Slavnostní otevření hackspace
V pátek 28. 4. 2023 od 10:00 proběhlo v dřevodílně naší školy slavnostní otevření první hackspace v Jihočeském kraji (dílny pro širokou veřejnost).
Hackspace SPŠSE vznikl v rámci programu Erasmus+ (název projektu: 2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444 Doprava budoucnosti, udržitelná doprava, elektromobilita, vzdělávání pro budoucnost; oblast podpory: Erasmus+ Odborné vzdělávání a příprava – Partnerství pro spolupráci) a jedná se o první hackspace v Jihočeském kraji.
Hackspace je mimo jiné:
- veřejná dílna s různorodým vybavením sloužící k realizaci vlastních projektů,
- inspirativní prostor, kde lidé – jak mladší, tak starší – spolupracují na zajímavých projektech a sdílí své zájmy,
- centrum vzdělávání a předávání si zkušeností.
Uvědomujeme si, že lidé nosí ve svých hlavách spoustu zajímavých nápadů, ale častokrát jim chybí vybavení potřebné pro jejich realizaci. Díky hackspace tak bude moci vzniknout řada zajímavých projektů, a to jak v rámci vzdělávání, tak v rámci volnočasových aktivit. Cílem vytvoření hackspace je rovněž celkově zvýšit zájem o techniku.
Největším „tahákem“ naší dílny je univerzální hrotový soustruh TOS S-28. K dalšímu vybavení hackspace patří stolní vrtačka TOS, dvoukotoučová stolní bruska, pásová pila na kov, úhlová bruska Narex 230 a Narex 125, horkovzdušná pistole, aku vrtačka, široká paleta ručního nářadí Tona Expert, PC sestava společně s 3D tiskárnou, pájecí stanice s mikropájkou, horkovzdušná pájecí stanice, laboratorní digitální napájecí zdroj a multimetr. Dále dílna disponuje stlačeným vzduchem, rozvodem 400 V a 240 V. Dílenské vybavení bude průběžně doplňováno o nové stroje a zařízení. Dílna nebude vybavena spotřebním materiálem, ani materiálem pro výrobu (každý zájemce si musí zajistit vlastní materiál).
28. dubna 2023 Opening ceremony of the hackspace
On Friday 28 April 2023 at 10:00 a.m., the first hackspace in the South Bohemia region (workshops for the general public) was opened in the woodshop of our school.
Hackspace SPŠSE was created within the Erasmus+ programme (project name: 2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444 Future Transport, Sustainable Transport, Electromobility, Education for the Future; support area: Erasmus+ Vocational Education and Training – Partnership for Cooperation) and it is the first hackspace in the South Bohemian Region.
Hackspace is among others:
- a public workshop with various equipment for the implementation of own projects,
- an inspiring space where people – both young and old – collaborate on interesting projects and share their interests,
- a centre for learning and sharing experiences.
We realise that people have lots of interesting ideas in their heads, but often lack the equipment needed to implement them. Thanks to the hackspace, a number of interesting projects will be able to emerge, both in education and leisure activities. The aim of creating a hackspace is also to increase interest in technology in general.
The biggest “draw” of our workshop is the TOS S-28 universal spindle lathe. Other equipment in the hackspace includes a TOS bench drill, a double disc bench grinder, a band saw for metal, a Narex 230 and Narex 125 angle grinder, a hot air gun, an acoustic drill, a wide range of Tona Expert hand tools, a PC set-up together with a 3D printer, a soldering station with microsolder, a hot air soldering station, a laboratory digital power supply and a multimeter. The workshop also has compressed air, 400 V and 240 V distribution. The workshop equipment will be continuously updated with new machines and equipment. The workshop will not be equipped with consumables or production material (each applicant must provide his own material).
15.2.2023 Státní technická škola v Rize vytvořila jízdní kolo s funkcí generování elektřiny
Cílem studentů a učitelů bylo vytvořit elektrickou nabíječku jízdních kol s funkcí generování elektřiny. Hlavním úkolem bylo navrhnout funkční nabíjecí stanici schopnou vyrábět elektřinu během jízdy (šlapání) a umožnit tak nabíjení elektronických zařízení. Tento projekt spojil studenty a učitele z různých kateder: Auto, energetika a strojírenství. Proces tvorby nabíječky elektrického kola byl rozdělen do tří etap, za každou etapu byla zodpovědná jiná katedra.
Na začátku byl vytvořen výkres (soubor FRAME na disku Google).
První fáze: vzali jsme staré jízdní kolo s defekty. Studenti automechaniky jej rozebrali, rám na potřebných místech svařili a lakýrníci jej připravili a natřeli zelenou barvou. Poté jej studenti automechaniky smontovali, aby zajistili správnou funkci kola.
Druhá etapa se týkala rámu jízdního kola. Úkolem bylo vytvořit stabilní, vizuálně atraktivní rám, který by se dal snadno přizpůsobit různým kolům. To znamená, že do rámu bylo možné umístit jakékoli jízdní kolo a umožnit jízdu (šlapání) a nabíjení různých elektrických zařízení. Během procesu se objevily nové nápady na zjednodušení rámu, takže původní koncept byl upraven.
Třetí fáze se týkala elektrické části. Existovalo několik variant, ale hlavní myšlenkou bylo použití automobilového alternátoru a malé baterie. To byla závěrečná fáze projektu.
Projekt nabízí nejen zábavnou a interaktivní formu výuky, ale také možnost mezinárodní spolupráce a sdílení znalostí.
15.2.2023 Riga State Technical School created electric bicycle charger
The aim of students and teachers was to create an electric bicycle charger with an electricity-generating function. The main challenge was to design a functional charging station capable of generating electricity while a person is riding (pedaling), allowing them to charge their electronic devices. This project combined students and teachers from different departments: Auto, Energy, and Mechanical engineering. The creation process of the electric bicycle charger was divided into three stages, for each stage was responsible different department.
At the beggining the drawing was created (google drive file FRAME).
The first stage: we took an old bicycle with defects. Auto mechanics students disassembled it, welded the frame in the necessary places, and painters prepared and painted it in green. Then, auto mechanics students assembled it to ensure the bike functions properly
The second stage was related to the bicycle frame. The task was to create a stable, visually appealing frame that could be easily adapted to different bikes. This means any bicycle could be placed in the frame, allowing for riding (pedaling) and the charging of various electric devices. During the process, new ideas emerged to simplify the frame, so the original concept have been modified.
The third stage was related to the electrical part. There were several variations, but the main idea was to use a car alternator and a small battery. This was the final stage of the project.
The project offers not only a fun and interactive form of learning, but also the opportunity for international cooperation and knowledge sharing.
10.2.2023 Stavba elektrokoloběžky nabízí studentům praktické zkušenosti v oblasti techniky
Studenti z české a lotyšské školy se společně podílejí na projektu elektrokoloběžek, který má za cíl vytvořit dopravní prostředek poháněný elektrickou energií. Lotyšský partner projektu nedávno představil své dosavadní práce a studenti obou škol se tak mohou inspirovat a získat nové nápady pro své vlastní zpracování nápadu.
Projekt elektrokoloběžek nejenže umožní studentům vyzkoušet si praktickou realizaci svých teoretických znalostí v oblasti techniky, ale také se naučit pracovat s technickým softwarem, svařovat nebo tisknout pomocí 3D tiskárny.
Každý z partnerů zvolil vlastní řešení a bude tak zajímavé porovnat výsledky jednotlivých studentských týmů. Zatímco lotyšští studenti pod vedením svých učitelů již realizaci zahájili a jejich cílem je vytvoření eko-kola, který vytváří energii, čeští studenti zkusí postavit moderní e-scooter. Samotná realizace této aktivity na české škole začne v září 2023, když v současné době již probíhají přípravné práce a teoretické návrhy řešení.
Projekt nabízí nejen zábavnou a interaktivní formu výuky, ale také možnost mezinárodní spolupráce a sdílení znalostí.
10.2.2023 Building an electric scooter offers students hands-on experience in technology
Students from a Czech and a Latvian school are working together on an electric scooter project to create an electric-powered means of transport. The Latvian partner of the project has recently presented its work so far and students from both schools can get inspiration and new ideas for their own development of the idea.
The electric scooter project will not only allow students to try out the practical implementation of their theoretical knowledge in the field of technology, but also to learn how to work with technical software, weld or print using a 3D printer.
Each of the partners has chosen their own solution and it will be interesting to compare the results of the different student teams. While the Latvian students, under the guidance of their teachers, have already started the implementation and their goal is to create an eco-scooter that generates energy, the Czech students will try to build a modern e-scooter. The actual implementation of this activity at the Czech school will start in September 2023, when the preparatory work and theoretical design of the solution are already underway.
The project offers not only a fun and interactive form of learning, but also the opportunity for international cooperation and knowledge sharing.
10.1. 2023 Projekt eTwinning: Ekologický dopravní prostředek budoucnosti
Projekt E-Twinning je pro žáky přínosný z několika důvodů (spolupráce a týmová práce, motivace a zapojení, povědomí o ochraně životního prostředí, technologické dovednosti a řešení problémů, anglický jazyk atd.).
Vyučující Aj na obou školách a jejich studenti se po předchozí přípravě, kdy spolu vyučující v uplynulých měsících společně připravovali témata a materiály a ve třídách se studenty pracovali, zapojují do online etwinningové aktivity spojené s tématem ekologického dopravního prostředku budoucnosti. Studenti byli rozděleni do skupin, aby mohli představit své individuální a týmové vize dopravního prostředku budoucnosti. Cílem tohoto projektu je vytvořit komunikační prostředí mezi studenty obou škol prostřednictvím platformy eTwinning a Twinspace, ve které budou studenti komunikovat v anglickém jazyce a využijí své znalosti z technického kreslení.
Na závěrečné online konferenci si studenti vzájemně představí své finální vize. Cílem tohoto projektu není pouze rozvíjet ekologické myšlení, ale také posilovat přátelství a rozvíjet jazykové dovednosti v angličtině.
Projekt eTwinning je vynikající příležitostí pro studenty získat nové zkušenosti a rozvíjet své dovednosti v oblasti komunikace, spolupráce a tvůrčího myšlení, zatímco pracují na společném tématu s vrstevníky z jiné země.
10.1. 2023 The eTwinning project: eco-friendly means of transport for the future
E-Twinning project is beneficial for students for several reasons (collaboration and teamwork, motivation, and engagement, awareness of environment protection, technology skills and problem solving, English language etc.)
After prior preparation, where teachers have worked together over the past months to develop topics and materials and worked with students in the classroom, the teachers and students at both schools are now participating in an online etwinning activity on the theme of the green transport of the future. The students were divided into groups to present their individual and team visions of the transport vehicle of the future. The aim of this project is to create a communication environment between the students of both schools through the eTwinning platform and Twinspace, in which the students will communicate in English and use their knowledge of technical drawing.
At the final online conference, the students will present their final visions to each other. The aim of this project is not only to develop ecological thinking, but also to foster friendships and develop English language skills.
The eTwinning project is an excellent opportunity for students to gain new experiences and develop their communication, collaboration and creative thinking skills while working on a common theme with peers from another country.
9.12.2022 Pravidelná setkání projektových týmů: Klíč k úspěchu projektu Elektromobilita
Projektové týmy v rámci projektu Elektromobilita se pravidelně scházejí každých 14 dní, aby probírali témata, která se týkají splnění úkolů v rámci projektu. Jednotlivá témata se věnují například eTwinning aktivitě zaměřené na dopravní prostředek budoucnosti, na které společně pracují studenti a učitelé. Dalším důležitým tématem je tvorba technického česko-anglicko-lotyšského slovníku pro obor elektromobility, vývoj výukových elektronických materiálů, stavba elektrokoloběžky a vývoj malého elektromodelu vozítka.
Pravidelná setkání projektových týmů jsou klíčem k úspěchu projektu Elektromobilita. Diskuse a spolupráce mezi členy týmu umožňují sledovat průběh projektu a reagovat na případné problémy a výzvy. Navíc umožňují členům týmu přinášet nové nápady a přístupy, které pomáhají týmu dosáhnout stanovených cílů.
Výsledky pravidelných setkání jsou zřetelné v průběhu celého projektu Elektromobilita. Projektové týmy jsou schopny plnit stanovené úkoly včas a s potřebnou kvalitou. Vytvořené materiály a produkty jsou inovativní a odpovídají aktuálním trendům v oblasti elektromobility. Pravidelná setkání projektových týmů jsou tedy klíčovou součástí úspěšného průběhu projektu Elektromobilita.
9.12.2022 Regular project team meetings: the key to the success of the Electromobility project
The project teams of the Electromobility project meet regularly every 14 days to discuss topics that are relevant to the completion of the project tasks. For example, the eTwinning activity on the Future Transport Vehicle, on which students and teachers are working together, is the focus of each topic. Another important topic is the creation of a technical Czech-English-Latvian dictionary for the field of electromobility, the development of educational electronic materials, the construction of an electric scooter and the development of a small electric vehicle model.
Regular project team meetings are key to the success of the Electromobility project. Discussions and collaboration between team members allow to monitor the progress of the project and respond to any problems and challenges. In addition, they allow team members to bring new ideas and approaches to help the team achieve its goals.
The results of regular meetings are evident throughout the Electromobility project. The project teams are able to perform the tasks set out in a timely manner and with the necessary quality. The materials and products developed are innovative and respond to current trends in the field of electromobility. Regular project team meetings are therefore a key part of the successful progress of the Electromobility project.
22.11.2022 Erasmus+ projekt Elektromobilita: Pracovní návštěva na partnerské škole v Rize
V rámci našeho projektu Erasmus Elektromobilita jsme se 22. listopadu 2022 zúčastnili pracovní návštěvy a setkání s partnerskou školou v lotyšské Rize. Nadnárodní setkání partnerů projektu se konalo v Technologickém a inovačním centru RSTS. Této návštěvy se zúčastnil ředitel naší školy pan Koreš, zástupce ředitele pan Chochol a projektový manažer pan Rolínek. Státní technickou školu v Rize (RSTS) zastupovali metodik vzdělávání oddělení Auto p.i. Rikarda Damroze-Sprunce, učitel oddělení Energetika Sandis Breiers, učitelka anglického jazyka Alla Zhuchenko, vedoucí oddělení IT Normunds Pauders a projektová manažerka Liena Ādamsone.
Během této návštěvy jsme se seznámili s projektovým týmem našeho partnera a s vybavením jeho školy. Během setkání nám Jaroslav Koreš a Tomáš Rolínek ze “Střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické” představili cíl, hlavní úkoly, termíny plnění úkolů a výsledky projektu, kterých má být během projektu dosaženo. Diskutovali o způsobu a časovém harmonogramu vývoje výsledků projektu. Diskutovalo se také o možném vzniku “Hachspace”, jeho cílech, cílové skupině a očekávaných přínosech pro celou společnost.
Diskutovali jsme také o dalších možnostech spolupráce mezi našimi školami a o možnostech využití jednotlivých předmětů při zapojení Elektromobility do našeho vzdělávacího procesu. Tato spolupráce nám umožní výměnu zkušeností a nových poznatků, které mohou vést k inovacím v našem vzdělávacím systému.
Těšíme se na další spolupráci s našimi partnery v Rize a věříme, že tato výměna zkušeností přinese pozitivní výsledky pro obě naše školy.
Program setkání je k náhlednutí zde.
22.11.2022 Erasmus+ project Electromobility: working visit to partner school in Riga
In the framework of our Erasmus project Electromobility, we took part in a working visit and meeting with our partner school in Riga, Latvia on 22 November 2022. The transnational project partner meeting was held at the Technology and Innovation Center of RSTS. This visit was attended by our school principal, Mr. Koreš, deputy principal, Mr. Chochol, and project manager, Mr. Rolinek. Riga State Technical School (RSTS) was represented by the educational methodologist of the Auto Department p.i. Rikarda Damroze-Sprunce, teacher of the Energetic department Sandis Breiers, English language teacher Alla Zhuchenko, head of IT department Normunds Pauders and project manager Liena Ādamsone.
During this visit we got acquainted with our partner’s project team and the facilities of their school. During the meeting, Jaroslav Koreš and Tomas Roline from “Střední průmyslova škola strojní a elektrotechnická” presented the goal, the main tasks, deadlines of tasks, and the project results to be achieved during the project. They discussed the way and timeline of the development of the project results. There were also discussions about the potential creation of ‘Hachspace,’ its goals, the target audience, and the expected benefits for society as a whole.
We also discussed further possibilities of cooperation between our schools and the possibilities of using individual subjects in the involvement of Electromobility in our educational process. This cooperation will allow us to exchange experiences and new knowledge that can lead to innovations in our education system.
We look forward to further cooperation with our partners in Riga and believe that this exchange of experience will bring positive results for both our schools.
1. 9. 2022 Projekt Elektromobilita startuje
Dne 1.9.2022 jsme na naší škole SPŠ Strojní a elektrotechnické v Českých Budějovicích zahájili Erasmus+ projekt Elektromobilita ve spolupráci s naším lotyšským partnerem, Střední technickou školou z Rigy. Tento projekt se zaměřuje na tvorbu výukových materiálů, realizaci Etwinning projektu, vytvoření slovníku pro češtinu, angličtinu a lotyštinu a také na zavedení hackspace v naší škole pro širokou veřejnost. Součástí projektu je také soutěž v konstrukci elektrických koloběžek a malých modelů vozítek. Jsme nadšení, že se můžeme zapojit do této iniciativy a poskytnout našim studentům možnost podílet se na takové významné události. Tento projekt nám umožní rozšířit naše znalosti v oblasti elektromobility a získat nové zkušenosti v oblasti vzdělávání. Věříme, že naše spolupráce bude úspěšná a přinese pozitivní výsledky pro naše studenty i pro celou naši školu.
Rádi bychom také poděkovali našemu partnerovi z Rigy za účast v tomto projektu. Společně s nimi jsme připravili rozsáhlý plán aktivit, které budou našim studentům umožňovat praktické zkušenosti a nové poznatky v oblasti elektromobility. Během projektu se budeme zaměřovat na využití obnovitelných zdrojů energie a udržitelné mobility. Věříme, že tato iniciativa přispěje k ekologickému a ekonomickému rozvoji regionu a pomůže našim studentům a budoucím generacím připravit se na budoucí výzvy a příležitosti v oblasti elektromobility. Jsme plni nadšení a očekáváme velký úspěch tohoto projektu.
Z dosavadních vzájemných rozhovorů zástupců obou partnerských škol, které probíhalo v Aj, byl stanoven postup práce a domluveny pracovní skupiny, které budou zpracovávat jednotlivá témata, aby byly dosaženy nastavené plánované výstupy: Pracovní skupiny (WP) jsou:
WP1 – Zástupci vedení škol a projektoví koordinátoři – náplní této pracovní skupiny je koordinace celého projektu, zajištění legislativní stránky vzdělávacích výstupů, aby byly v souladu se vzdělávacími standardy jednotlivých zemí, příprava dalších partnerských projektů, zajištění medializace výstupů projektu. Aktivní spolupráce se zaměstnavateli v regionech, sledování vývoje v oblastech techniky i zaměstnanosti. Spolupráce s partnerskými VŠ.
Výstup: propojení partnerských škol, příprava projektu Erasmus mobilit studentů a zaměstnanců
WP2 – Vyučující odborných předmětů a cizích jazyků obou škol a studentské týmy – hlavní náplní je porovnání standardů vzdělávacích systémů, tvorba náplně elektronických výukových materiálů oboru Elektromobilita, do skupiny budou zařazeny i studentské týmy, které se budou spolupodílet na tvorbě výukového materiálu; další náplní je vytvoření ebooku Slovník technické Aj pro obor Elektromobilita, dalším tématem je porovnání systému příprav na Cambridgeské zkoušky, když lead škola je partnerem Britského centra. Dále realizace konkrétních školních projektů – tvorba elektrokoloběžky a případně i následné meziškolní mezinárodní soutěže v uvedených projektech, se zapojením studentských týmů.
Výstup: Elektronické učební materiály (CZE a Latvian); Ebook Slovník technické Aj pro obor Elektromobilita (verze v ENG, CZE a Latvian); Etwinning projekt Green technology škola budoucnosti či Green Technology Vehicle; školní projekty, soutěže.
WP3 – Vyučují IT obou škol – náplní je vytvoření online prostředí pro výukové materiály, technická pomoc ostatním WP
Výstup: vytvoření online prostředí pro umístění elektronických učebních materiálů a příprava pro hackspace ve škole.
———————————————————————————
Začátek projektu
Realizace probíhá od 1. září 2022.
Realizace projektu programu Erasmus+ (KA2) Partnerství malého rozsahu v odborném vzdělávání a přípravě projektu “Doprava budoucnosti, udržitelná doprava, elektromobilita, vzdělávání pro budoucnost”, č. 2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444 ve spolupráci mezi Střední školou strojní a elektrotechnickou v Českých Budějovicích a Státní technickou školou v Rize v Lotyšsku je přínosná pro obě školy.
Po vzájemné konzultaci obou partnerských škol byly stanoveny cíle a výstupy v souladu s hlavními prioritami projektu. Těmi jsou:
- V kooperaci se zahraničním partnerem vytvořit digitální výukové materiály pro vzdělávací program elektromobilita. Materiály budou rovněž využitelné v rámci dalších regionů EU a budou je moci využívat i další školy v rámci sekundárního školství.
- Tvorba vzdělávacích programů (ŠVP, tematické plány) s problematikou elektromobility ve spolupráci s terciárním školstvím (partnerské univerzity v ČR a Lotyšsku) a partnerskými firmami.
- Propojení obou partnerských škol při přípravě projektu Erasmus+ mobilit studentů a zaměstnanců.
- Aktivní spolupráce se zaměstnavateli v regionech, sledování vývoje v oblastech techniky i zaměstnanosti. Spolupráce s partnerskými VŠ.
- Vytvoření e-booku Slovník technické angličtiny pro obor elektromobilita.
- Porovnání systému příprav na jazykové zkoušky z anglického jazyka.
- Realizace konkrétních školních projektů (např. tvorba elektrokoloběžky) a případně i následné meziškolní mezinárodní soutěže v uvedených projektech se zapojením studentských týmů.
- Příprava projektů Green technology škola budoucnosti a Green Technology Vehicle v e-Twinningovém prostředí.
- Vytvoření on-line prostředí pro umístění elektronických učebních materiálů.
- Příprava pro vytvoření hackspace ve škole.
The realization of the project Erasmus+ program (KA2) Small-scale partnerships in vocational education and training project “Transport of the future, sustainable transport, electromobility, education for the future”, No. 2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444 in cooperation between the Secondary School of Mechanical and Electrical Engineering in Ceske Budejovice and Riga State Technical School in Latvia, is beneficial for both schools.
Implementation takes place from 1 September 2022.
After mutual consultation between the two partner schools, the objectives and deliverables were set in line with the main priorities of the project. These are:
- To develop digital teaching materials for the electromobility curriculum in cooperation with the foreign partner. The materials will also be usable within other EU regions and will be available to other schools in secondary education.
- Creation of educational programmes (curricula, thematic plans) with electromobility issues in cooperation with tertiary education (partner universities in the Czech Republic and Latvia) and partner companies.
- Linking the two partner schools in the preparation of Erasmus+ student and staff mobility project.
- Active cooperation with employers in the regions, monitoring developments in the fields of technology and employment. Cooperation with partner HEIs.
- Creation of an e-book Dictionary of technical English for the field of electromobility.
- Comparison of the English language exam preparation system.
- Implementation of specific school projects (e.g. creation of an electric scooter) and possibly subsequent inter-school international competitions in these projects involving student teams.
- Preparation of Green Technology School of the Future and Green Technology Vehicle projects in an e-Twinning environment.
- Creation of an online environment for the placement of e-learning materials.
- Preparation for the creation of a hackspace in the school.